De priester en de dominee hebben in het geheel van onze cultuur nogal aan waarde ingeboet. De geestelijke is, veel meer dan de indruk te kunnen maken een representant van God te zijn, voor duizenden niet anders dan de herinnering aan een instituut, dat zijn tijd schijnt te hebben gehad. Als zijn beeld getekend wordt is hij eerder het lachertje van gisteren of vandaag dan de profeet van morgen. Deze feiten en ontwikkelingen zijn uiteraard niet allereerst door de film geregistreerd. Hoeveel malen was de dominee of de priester niet het gegeven voor een roman of een toneelstuk. De film heeft dit gegeven echter op een eigen, uiterst gevarieerde wijze verwerkt: in humoristische vormen, waarbij de zwarte jas het niet zelden moest ontgelden, en in dramatische vormen, waarbij echte geloofsproblemen in de figuur van de geestelijke als het ware een plastische verbeelding kregen. Ook bijvoorbeeld de dokter ontkomt in de film niet aan het gestandaardiseerde model, maar mét de witte jas valt het grote verschil op: de geestelijke is voor onze wereld in steeds mindere mate duidelijk in zijn verschijnen; hij is in vele opzichten zijn identiteit kwijtgeraakt.
Aan de hand van een groot aantal oudere en recente speelfilms analyseert de auteur de veranderende functie van predikant, priester en non in kerk en maatschappij. Een boeiende benadering van een actuele problematiek.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.