Tweeduizend jaar geleden werd Jezus gedood door een corrupte maatschappij, omdat zijn leer zich radikaal richtte tegen elke vorm van onderdrukking en onderwerping van mensen door mensen. Voor de godsdienst- en cultuurfilosoof Demosthenes Savramis zijn de duivelse machten die Jezus aan het kruis brachten in iedere samenleving werkzaam. Ook een zich 'christelijk' noemende samenleving maakt daarop geen uitzondering.
Maar Jezus, luidt de grondstelling van Savramis, overleeft in alle mensen die er zorg voor dragen dat de humanisering van de enkeling en de samenleving, zoals die met Jezus begon, wordt voortgezet.
In dit revolutionaire boek beschouwt de auteur vooral de westerse wereld in verleden en heden als plaats van de permanente moord op Jezus,. als de plaats waar ononderbroken verraad werd en wordt gepleegd aan zijn leer. Maar die wereld is ook de plaats van zijn voortdurende opstanding, getuige in onze tijd de geestelijke oekumene, opwekkingsgroepen als de Jesus People en de 'vermeende ontkerstening' van de moderne maatschappij. Met onderkenning van alle gevaren van fanatisme en vercommercialisering ziet hij in de Jezus-revolutie ook 'verbazend veel sociale componenten, die voor de vernieuwing van de samenleving van betekenis zijn. Die jonge mensen bewijzen hun vaders in theorie en praktijk dat niet materieel gewin het belangrijkste in het leven is, maar de humanisering van mensen op grond van de verwezenlijking van gerechtigheid, liefde, vrede en eenvoud.' Jezus overleeft in het streven naar een nieuwe, levenschenkende kerk en een levenschenkende maatschappij. Uiteindelijk kunnen en zullen zijn moordenaars hem niet overleven.
Demosthenes Savramis; in 1925 geboren in Piraeus, Griekenland, is hoogleraar godsdienst- en cultuurfilosofie aan de Universiteit van Keulen en lector cultuursociologie aan de Universiteit van Bonn.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.