Op het hoogtepunt van de hype kon menig ondernemer met een leuk internetidee zich stinkend rijk rekenen. Maar die illusie spatte gelijk met de dotcom-zeepbel pijnlijk uiteen. Geldschieters geloofden plotseling niet meer in de interneteconomie, maakten zich uit de voeten, waarop een golf van faillissementen volgde.
De online-pioniers die hun kennis en bedrijven wél op tijd hadden weten te verzilveren, konden de rest van hun leven gerieflijk achterover leunen. De scheiding tussen succes en falen blijkt in de praktijk minder scherp. Verliezers hebben soms briljante ideeën, waarvan misschien ooit de vruchten zullen worden geplukt. Bovendien heeft menige 'loser' z'n toekomst al lang en breed veiliggesteld. Als we inzoomen op de successen, blijken ook die vaak betrekkelijk. Van jong rentenieren komt zelfs met ettelijke miljoenen op de spaarrekening zelden iets terecht. Want ook dat hebben alle internet-ondernemers gemeen: er is altijd wel weer een nieuwe uitdaging.
Wie denkt dat een boekje over succesvolle en teleurstellende initiatieven aan het Nederlandse internetfront alleen maar gaat over geld en gewin, die heeft het mis. Voor de meeste ondernemers telde tenslotte vooral het najagen van een ideaal. De internetjournalisten Gabi Ouwerkerk en Hotze Zijlstra selecteerden aan de hand van thema's zoals Internettoegang, Financiën, E-commerce en Culinair twintig spraakmakende online-bedrijven, waaronder internetprovider XS4ALL en DeWinkel.nl, en lieten de initiatiefnemers aan het woord. Per categorie een topper en een flopper.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.