Dit boek is in de eerste plaats bestemd voor mensen die een opleiding volgen - of werkzaam zijn op het terrein van opvoeding en hulpverlening. Hoewel er veel literatuur op de markt is, ontbreekt een modern inleidend boek voor Hogere Beroepsopleidingen.
Dit boek voorziet in die lacune en geeft
- een globaal overzicht van stromingen en begrippen van wat er onder psychologie verstaan wordt;
- een aantal in de psychologie ontwikkelde vaardigheden om mensen te helpen bij hun ontplooiing;
- basis-kennis die nodig is voor een goed begrip van pedagogiek en andragogiek;
- een kritische begeleiding van de lezer ten aanzien van opvattingen en inzichten uit de psychologie en haar praktische toepassingen.
Het is geen klassiek leerboek, het is een leer- en doe-boek. Alleen als er op een actieve en kritische wijze met het boek gewerkt wordt, beantwoordt het aan zijn doel.
De opzet is als volgt:
In een algemene inleiding wordt ingegaan op de manier waarop we op een kritisch realistische wijze kunnen werken. Verder komen enkele aspecten aan bod van het begrip 'verandering' en een summiere beschrijving van de historie van psychologie.
Vervolgens worden in de hoofdstukken 1 t/m 5 belangrijke stromingen in de psychologie behandeld, terwijl de hoofdstukken 6 t/m 10 zich bezig houden met de basisvakken en een thematische aanpak van de psychologie. In elk hoofdstuk is plaats voor een gedeelte theorie, benadering van de problemen, een practicum en kritische opmerkingen.
Kees van der Hilst (1945) was zes jaar lang fabrieksarbeider na enkele jaren HBS. Hij studeerde in de avond-uren HBS-B, pedagogiek MO-A en -B en psychologie.
Hij is vanaf 1974 werkzaam in het (sociaal-)pedagogisch onderwijs, nu nog als docent aan de opleiding Pedagogiek MO.
Hij publiceerde in de PM-reeks eveneens 'Leren organiseren' (1984).
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.