• De fase waarin de jongere zich bevindt
• De samenleving waarin hij volwassen wordt
De situatie waarin de ouder zich bevindt
Dit zijn de drie onderwerpen waarover de auteurs van dit boek schrijven. De benaderingswijze is origineel. Door de uiteenzetting heen: de onzekerheid die jong en oud beheerst. Immers we leven in een tijd waarin telkens andere eisen worden gesteld. Er werpen zich vragen op. Vragen als 'Wie ben ik?' en 'Hoe kan ik mezelf blijven?' Alles verandert; mensen veranderen, groepen veranderen, beroepen veranderen. Onze wereld is een zich voortdurend veranderende wereld. In zo'n wereld moet de jongere zich 'ontpop, en' als volwassene, en moet de volwassene zich staande weten te houden. Houvast is er nauwelijks. 'Wat heeft dit bestaan voor een zin?' Het 'hoe' er: 'waarom' kunnen kwellen, zodanig dat de ;ongare verstrikt raakt in een wirwar van gedachten. Het antwoord blijft uit: de jongere loopt vast.
Zover hoeft het niet te komen:. zeggen de auteurs en zij deern een waardevolle suggestie: zorg ervoor dat 'mondigheid' voorop komt te staan in de omgang, bij jong en oud. Anders gezegd: laat jezelf en anderen aan bod komen, reageer, laat je niet zomaar leiden, doe mee.
DRS. J. BALTINK (1943) studeerde psychologie aan de R.U. te Groningen, met als specialisatie methodologie. Hij is als wetenschappelijk medewerker werkzaam op het instituut voor Ontwikkelingspsychologie, waar hij betrokken is bil opvoeding en onderwijs, o.a. op het gebied van 'identiteitsproblemen'.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.