Over de manieren waarop de massamedia het denken en handelen van mensen kunnen beïnvloeden is in de loop van deze eeuw veel te doen geweest. Nu eens dacht men die media een grote, bijna onontkoombare werking toe, dan weer achtte men die werking nagenoeg nihil. En omdat er steeds `nieuwe media' opkwamen leek de cyclus `veel macht - weinig macht - toch veel macht' met grote regelmaat te worden herhaald. Er is een omvangrijke literatuur over dit onderwerp, die echter nauwelijks meer is te overzien en bovendien vaak aanleiding heeft gegeven tot grote spraak- en denkverwarring. De werking van massamedia geeft een uiterst helder overzicht van de literatuur over invloed en functie van massamedia en massacommunicatie. De verschillende inzichten worden besproken en er wordt naar talloze onderzoeks
resultaten verwezen. De auteurs laten zien dat de geschiedenis van het effectdenken volgens een achteraf begrijpelijk patroon verloopt. Voorts lichten zij nader toe dat oudere filosofische toekomstbespiegelingen over mediagebruik en cultuur frappant lijken te convergeren met recente communicatievewetenschappelijke onderzoeksresultaten. J. G. Stappers is hoogleraar communicatiewetenschap aan de Universiteit van Nijmegen. A. D. Reijnders en W A. J. Móller studeerden daar dat vak en waren na hun afstuderen enige jaren als onderzoeker/medewerker werkzaam op het Instituut voor Massacommunicatie. Stappers publiceerde eerder onder andere Massacommunicatie. Een inleiding, waarvan vier drukken verschenen.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.