SAMEN LEREN GELOVEN is het resultaat van tien jaar ervaring met gezinsen gemeenschapscatechese. De auteur begint met een analyse van de veranderingen in de samenleving en de kerk, die om een andere opvoeding en catechese vragen. Dan presenteert hij de `relatiecatechese' als een alternatief voor de bestaande catechesemodellen. Hij verduidelijkt het onderscheid tussen eerste catechese en vakcatechese en de nieuwe plaats en functie die de vakcatecheet krijgt in het proces van interactie. Hij gaat na welke mogelijkheden de mensen zelf hebben bij hun persoonlijke ontwikkeling en hun gelovige vorming in uitwisseling met elkaar. Hij bespreekt een aantal oorzaken, waardoor dit proces van wisselwerking en wederkerigheid niet op gang komt of op een gegeven moment stagneert. Tenslotte wijst hij op de grote betekenis van de beeldtaal, juist voor de mensen van deze tijd.
SAMEN LEREN GELOVEN schetst niet alleen een praktisch model van vernieuwing en verjonging van de plaatselijke geloofsgemeenschap. Het biedt bovendien veel doordachte praktijkervaringen voor iedereen die betrokken is bij interactieprocessen tussen volwassenen en jeugdigen in de kerk én in de samenleving.
Wim Saris is salesiaan van Don Bosco. Hij heeft jaren lang ervaring opgedaan met geloofsopvoeding en catechese in het open jeugdwerk, binnen het onderwijs en in de parochie. Toen hij inzag dat het onvoldoende is alleen aan kinderen catechese te geven en dat dit zelfs vervreemdend werkt, ging hij op zoek naar wegen tot SAMEN LEREN GELOVEN in een wisselwerking en uitwisseling tussen volwassenen en jeugdigen. Dit heeft geleid tot de beweging van de gezins- en gemeenschapscatechese, waarvoor hij zich nu volledig inzet.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.