Over de problematiek van de ontwikkeling en opvoeding van kinderen van zes tot twaalf jaar, die leer- en gedragsmoeilijkheden hebben, is nog weinig studie gemaakt. Dit boek bevat een analyserende beschrijving van deze problematiek op basis van gegevens over kinderen die ambulante geestelijke gezondheidszorg behoefden dan wel voor opvoeding of behandeling in instituten voor kinderbescherming verbleven. Het betreft kinderen met leer- en gedragsproblèmen die niet tot de groep van sensorisch, motorisch of geestelijk gehandicapten gerekend worden. De gegevens werden geanalyseerd vanuit het gezichtspunt van de ontwikkeling. Gevonden werd dat de opvoedingsproblematiék in graden van ernst kan worden onderverdeeld. De problemen ontwikkelen zich heel geleidelijk en nemen steeds ernstiger vormen aan: elke graad is een fase in een afwijkende ontwikkeling. Uitvoerig trekt de auteur de ontwikkelings- (of opvoedings)condities na die hieraan ten grondslag liggen.
In het tweede deel van zijn boek ontwerpt hij vanuit de beschrijving en interpretatie in het eerste deel een behandelingsmethode, en gaat hij nader in op de organisatorische kanten van de behandeling.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.