Herman Blom // Nieuwe nieuwsgierigheid
Oogst van Stendenonderzoek in artikelen
De hogescholen kennen geen eeuwenlange onderzoeks- en publicatietraditie zoals de academische universiteiten dat wel hebben. Ze hadden tot ongeveer 15 jaar geleden overigens ook niet de taak om onderzoek te doen. Die situatie is echter wel geheel veranderd. Stenden en haar rechtsvoorgangers kennen een zekere "traditie" van publiceren van kennis, ook al vóór de introductie van lectoraten. Niet alle publicaties stellen het onderzoeksdoel voorop, maar alle delen kennis en geven de mogelijkheid deze onder kritiek te stellen. Daarmee zijn ze van vitaal belang voor het scheppen en onderhouden van een goede onderzoekscultuur.
Deze bundel artikelen "Nieuwe Nieuwsgierigheid" past dus in een lange reeks aan publicaties en onderzoek in een bescheiden, maar duidelijke traditie. Er zijn artikelen van verschillende kanten in Stenden te vinden. Er is geen thema of richting als criterium meegegeven aan de bijdragen. Ze brengt samen wat er recent is opgeschreven over de voortgang en de resultaten van het onderzoek in Stenden.
Aan "Nieuwe Nieuwsgierigheid" valt af te lezen dat Stenden veelkleurig is. Ze toont dat de Stenden publicatie- en onderzoekstraditie in ieder geval zo'n twee decennia oud is, levendig is en een grote productie omvat.