Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offerte pagina om jouw offerte aan te vragen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
De Messias en zijn stad
De schrijver van dit boek is al meer dan 30 jaar één der predikanten van de Hervormde Gemeente te Amsterdam, die hem de `bepaalde opdracht' gaf, zich te verdiepen in de verhouding van kerk en (gesaeculariseerde) cultuur. Bimen dat kader heeft hij zich telkens weer beziggehouden met cursusen vormingswerk; en dit boek bevat de neerslag van een tweetal nauw-samenhangende leergangen over resp. Messianiteit,Messias;Messias en De vrede van Jerusalem, - een utopie?
Allebei die reeksen houden zich bezig met een aantal fundamentele misverstanden, die zich in en buiten de kerken telkens weer voor doen: dat Christus namelijk niet een soort achternaam is maar een titel,en wel een bijbelse, een joodse titel, die helemáál niet `vanzelfsprekend' toegekend mag worden aan Jesus van Nazareth. Als de`christelijke' gemeente Hem, 'op gezag van de Heilige Geest', als zodanig is gaan belijden, terwijl Jesus zelf zich die waardigheid van `deGezalfde' zéker niet heeft toegeëigend, neemt zij een vèrstrekkende beslissing, die met name voor Israël tot een'ergernis' moest worden.Een meteen-maar jesulogische interpretatie van `het oude'Testament' is in ieder geval hoogst arrogant, en wij zullen haar dan ook moeten Ieren vervangen door een verwonderd-christologische. Dan blijkt er in tal van 'overbekende' pericopen heel iets anders te staan dan meestal gedacht wordt.
Dat wordt in het tweede gedeelte van het boek toegelicht aan de hand van Jesus' verhouding tot de stad van (Ie Messias, - die samenvatting van het vredesvisioen, zoals het met name in de ballingschap is gaan stralen. Om wille van dat Jerusalem-boven heeft Hij het oordeel van de stad-beneden gedragen, - wat er voor ons dan weer aanleiding toe zal moeten zijn, haar juist niét af te schrijven of zelfs een trap na te geven. 3000 jaar geschiedenis van de Davidsstad worden in de slothoofdstukken overzien vanuit een bijbels-theologisch gezichtspunt (zonder dat de schrijver daarbij een bepáálde `Israël-theologie' zou voordragen).