Bewegingsonderwijs & didactiek
Bewegingsonderwijs & Didactiek 2 is, evenals deel 1, geschreven voor de onderwijsgevende, de opleidingsdocent en de student die les geeft, respectievelijk les gaat geven, aan kinderen van vier tot twaalfjaar.
.
Beide delen hebben het `zich bewegende' kind als uitgangspunt. De ordening van leerinhouden is gebaseerd op de grondvormen van bewegen. Kenmerkend is een breukvrije hantering van leerinhouden en pedagogisch-didactische principes. Het gehanteerde ordeningsprincipe berust op het model `didactische analyse' van prof dr. L. van Gelder, waarbij op systernatische wijze de begrippen en vaardigheden aan de orde komen, die nodig zijn voor het geven van lessen bewegingsonderwijs.
In het eerste gedeelte van dit boek wordt aandacht besteed aan de observatie in hel bewegingsonderwijs. Observatie is een belangrijk instrument voor de onderwijsgevende, de docent en de student om het kind beter te begrijpen en om tijdens het lesgeven in te spelen op wat kinderen beweegt.
De volgende thema's worden behandeld: visies op onderwijs en bewegingsonderwijs, doelstellingen, leerinhouden en ordeningsprincipes, leeftijdskenmerken, didactische werkvormen en differentiatie, werken in groepen, bewegingshoeken, organisatie van dc les, deel-schoolwerkplan bewegingsonderwijs, klasseschrift, zorgbreedte en motorisch remedial teaching, veiligheid en blessurepreventie.
Studenten vinden veel praktijkvoorbeelden, die verhelderend werken en inzicht geven, in de hoofdstukken `Wat is een les bewegingsonderwijs'." en'Hoe wordt deze les beleefd en ervaren?'
Samen met deel 1 biedt dit boek de student het gereedschap om voor een deel zelfstandig zijn lesgeefactiviteiten voor te bereiden en uit te voeren.