Een geestig en helder verslag uit de loopgraven van het winkelbedrijf wat consumenten aantrekt, wat ze in winkels precies doen, hoe je het gedrag van klanten kunt beïnvloeden en hoe klanten op hun beurt invloed hebben op winkels.
De overweldigende meerderheid van alle aankoopbeslissingen wordt in de winkel zelf gemaakt. Onderzoek toont aan dat 60% tot 70% van wat we in de supermarkt kopen niet van tevoren gepland is. En dat iemand de fotowinkel binnengaat om een Canon te kopen maar er met een Olympus weer uitloopt, is eerder regel dan uitzondering. Winkelantropoloog Paco Underhill heeft een bedrijf dat jaarlijks zo'n 50.000 tot 70.000 klanten in winkels filmt en observeert. In dit fascinerende boek legt hij aan consumenten en winkeliers uit:
waarom producten die er in de marketingvergadering perfect uitzien, in de winkel soms onverkoopbaar blijken; waarom vrouwen niets kopen in te smalle winkelpaden; waarom het Internet nooit de rol van het winkelcentrum zal kunnen overnemen; hoe ijzerhandels zich leren aanpassen aan vrouwen; hoe mannen ongemerkt leren te winkelen als vrouwen; waarom kattensnoepjes laag op het schap moeten staan maar de grote maten herenondergoed daar juist niet moeten liggen; hoe werkende vrouwen de indeling van supermarkten hebben veranderd; waarom de filiaalhouder van de bank het verst van de deur zit... en nog veel meer.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.