Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offertepagina om jouw offerte aan te vragen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.
Naar een biofilosofisch model
De neurowetenschappen hebben de laatste tientallen jaren enorme vorde-
ringen geboekt, maar tot een synthese van de beschikbare detailkennis kon
het voorlopig nog niet komen. Deze wetenschappen verkeren in een tus-
senfase waarin filosofen zich, als bruggenbouwers, verdienstelijk kunnen
maken. Welk biofilosofisch model zou een aanzet kunnen geven voor het
verdere onderzoek dat ons een volgende stap laat zetten op weg naar een
completere en meer empirische kennis? Naar zo'n model wordt in deze
'proeve' gezocht.
Het boek bestaat uit twee delen. Deel Een geeft een systematisch overzicht
van de kennis die nodig is om filosofische vragen over de werking van ons
brein te kunnen stellen. Dit materiaal zou iedereen bekend kunnen zijn,
maar de systematiek die hier wordt toegepast, maakt dat het totaal een eer-
ste verschuiving binnen het traditionele mensbeeld kan veroorzaken.
In Deel Twee worden, op basis van het empirische materiaal dat in het eer-
ste deel gesystematiseerd werd, de gevolgtrekkingen verkend die men aan
de bekende feiten kan verbinden. Deze gevolgtrekkingen confronteren ons
nog weer verder met een visie op de mens die in belangrijke mate afwijkt
van het ons vertouwde mensbeeld.Niet alleen wordt aannemelijk gemaakt dat wij tegen het verschijnsel taal waarschijnlijk heel anders moeten aankijken dan
tot op heden gebruikelijk was, maar ook wordt duidelijk waarom
uwe mensbeeld geen plaats blijft voor grootheden als 'ik' en "zelf"
de omwentelingen die door deze nieuwe inzichten op gang kunnen
komen zullen wellicht even ingrijpend blijken als de omwentelingen die
door het werk van Darwin en diens volgelingen werden veroorzaakt,
Dr,J.van Riemsdijk (1931) was aanvankelijk als klinisch psycholoog ver-
bonden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Later werkte hij in diverse functies
als beledsadvïseur en bestuurder op de terreinen van kunst en cultuur, o.a.
als hoogleraar-directeur van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te
Amsterdam.