Het is tijd
Vanuit de verleden tijd komt Jezus van Nazareth tot ons in onze
historie, in ons horizontale en eindige bestaan en bepaalt mijn
tegenwoordige en mijn toekomende tijd. Willen wij te weten
komen, wie hij was, wat hij gezegd en gedaan heeft, dan moeten
wij terug naar de bijbel, naar het verleden. Want in het verleden is
gebeurd en uitgesproken, wat in het heden gestalte wil krijgen,
zodat er hoop is voor de toekomst. Dit verleden komt tot ons door
middel van verhalen die verteld moeten worden, verhalen uit de
primaire traditie van de bijbel en uit de secundaire traditie van de
geschiedenis sindsdien.
Dit teruggrijpen op het verleden is geen vlucht uit de dagelijkse
werkelijkheid. Wij komen in het bijbels verleden op een weg
terecht die ons, in een voortdurend heen en weer, naar het heden
terugvoert. Het heden, dat is voor miljoenen mensen in armoede
leven aan de rand van het bestaan. Het is voor ons allemaal leven
aan de rand van de tijd, bedreigd als de wereld wordt door
oorlogen van apocalyptisch geweld. Het besef leeft, dat er nog
maar weinig tijd is. Vanuit dit besef de bijbel lezend, ontdekken
wij allereerst hoe dwingend wij daar worden opgeroepen de ar-
moede te bestrijden.
Wij worden getroffen door de nieuwtestamentische uitspraken
over tijd-nood en over de noodzaak van radicale omkeer in ons
denken en handelen. Is er nog tijd? Het is tijd!