Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offertepagina om jouw offerte aan te vragen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.
In het jaar 1967 maakte een groep katholieke profes-
soren en studenten in de Verenigde staten een opval-
lende geestelijke vernieuwing door, die gepaard ging
met manifestaties van zekere 'charismata' of Geestes-
gaven zoals worden opgesomd in 1 Korintiërs 12 (al
beperkten ze zich niet daartoe). Dit was het begin van
wat weldra de katholieke charismatische vernieuwing zou
heten, een beweging welke door deskundigen op het
gebied van theologie en spiritualiteit wordt gekarakteri-
seerd als de belangrijkste vernieuwing in de kerk van
onze tijd, omdat ze theologisch gezien de kern raakt van
het evangelie en van het mysterie van de kerk.
Deze charismatische vernieuwing is bezig zich in de we-
reld van vandaag dermate te ontwikkelen, dat velen er
niet langs kunnen zich daaromtrent een oordeel te vor-
men en hun positie te bepalen. Om hen daarbij van
dienst te zijn riep L. J. kardinaal Suenens te Mechelen
van 21 tot 26 mei 1974 een klein internationaal team
van teologen en leidende figuren bijeen. Dezen hebben
een aantal theologische en pastorale richtlijnen opgesteld
als antwoord op enkele van de meest voorkomende vra-
gen die de charismatische vernieuwing bij velen oproept.
Dit dokument, dat in alle delen van de wereld wordt
aanvaard als authentieke vertolking van het katolieke
standpunt inzake de pinksterbeweging, wordt hier in
vertaling aangeboden. Het belang ervan is sinds 1974
niet weinig toegenomen door de snelle verspreiding die
de beweging sindsdien weer vond. In 1975 telde de
beweging naar schatting al een 600.000 aanhangers die
wekelijks aan gebedsbijeenkomsten deelnemen. (In vele
landen verdubbelt dit aantal jaarlijks.) Met Pinksteren
van dat jaar werd te Rome het Derde internationale
congres van de Charismatische vernieuwing gehouden,
bij welke gelegenheid paus Paulus de 10000 deelnemers
bemoedigend toesprak en kardinaal Willebrands voor
hen het thema 'De heilige Geest en de kerk' ontvouwde.