Opstanding van God
Over menselijke mogelijkheden tot godsgeloof.
Dit boek is het sluitstuk van de drie boeken waarin Jürgen
Moltmann zijn toekomstverwachting heeft uitgesproken.
De titel is ontleend aan het eerste hoofdstuk waarin hij uit-
eenzet wat de grondlijn in zijn theologisch speurwerk is
geweest. De opstanding van Jezus wordt hier gedefinieerd
met 'opstanding van God'. Dat betekent: als 'verrijzenis' een
geïsoleerde gebeurtenis is rond zomaar eens een man uit
Nazareth, heeft Moltmann er geen boodschap aan. Jezus,
en de dood van Jezus, en zijn 'opstanding uit de doden' inte-
resseren hem omdat in Jezus God tot leven gekomen is.
Wie is dan God? Aan die vraag is dan niet meer te ontko-
men. De auteur gaat hem ook niet uit de weg. Integendeel,
wat Moltmann dit hele boek door doet is teruggaan naar de
oorsprong van de menselijke vraag naar God. Die vraag is
overal: in toekomstverwachting, in industrie, in geluk, in
Auschwitz, in taal, in economische modellen, en als je over
al die dingen nadenkt, ook nog in theologie.
Wat is er, wel beschouwd, met Jezus gebeurd? Hij is, van
God en alleman verlaten, gestorven aan het kruis. Sinds-
dien is overal waar Jezus aan het woord gekomen is, de
wereld anders en menselijker geworden. Die wereldver-
anderende kracht noemt Moltmann God. Er is hoop in de
wereld gekomen. Die hoop op een nieuwe toekomst in het
aanschijn van de dood noemt Moltmann hoop op God.
Mogelijk is dit een utopie. Maar 'utopie' betekent dan dat
hier iemand in een andere wereld gelooft en niet slechts de
bestaande wereld verklaart. De God die niet anders is dan
de wereld, maar die de wereld verandert, is de God in wie
Moitmauh hier keer op keer en in vele toonaarden zijn ge-
loof belijdt.