DE FATALE- GOK
Toen advocaat Scott Jordan zijn eigen geld in een show op Broadway had gestopt; bemerkte hij, dat hij kindermeisje was geworden van een troep vreemde figuren. Hij speelt de expert op het gebied van bankroet voor een van hen, de verliefde teleurgestelde voor een ander, en, wat de derde betreft - Jordan houdt tenslotte de koude, koude hand van deze vreemde figuur vast. Het is ook geen eenvoudige 'opgave om de moordenaar te vinden, vooral daar de jacht wordt bemoeilijkt door de lijken, die op het pad van Jordan worden gestrooid, door een effectenmarkt, die vreemd gaat doen, door een vader, wiens chequeboek groter is dan zijn hart en een zich wrekende broer, die zich vastgebeten heeft in een persoonlijke vendetta. In feite komt het er op neer, dat nauwelijks een van die vreemde verzameling figuren van Broadway Jordan erg helpt, behalve dan om de verwarring nog groter te maken en meestal is de listige advocaat een paar passen achter de moordenaar en slechts een stap voor de wet. Hij komt echter langszij, zowel bij de politie als bij de moordenaar, na een serie ingewikkelde juridische capriolen en enig eerste klas speurwerk.
Zijn carrière zou niet zo in het gedrang zijn gekomen als hij in staat was geweest om zijn gedachten volledig tot het speurwerk te bepalen. Er waren vier goede redenen - alle vier vrouwelijk - waarom hij dat niet kon: de onschuldige en knappe secretaresse, die een lijk in haar bed vond, het arme- hele rijke meisje (ook knap), dat in buitenlandse auto's reed en dat veel te snel deed; de soepele geraffineerde echtgenote van het platte land, die de suffert uit de stad veroverde en de levendige blondine van de Loop, die juist op het verkeerde moment in de armen van Jordan viel.
In zijn rol van beschermengel van Broadway speelt Jordan zijn laatste acte-zijn fatale gok-voor een uitverkocht huis,dat afgeladen is met lijken
uitgeversmij.De Combinatie Rotterdam
real-reeks no.74