Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offerte pagina om jouw offerte aan te vragen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
Welke vrome figuur werd bij Dokkum vermoord? Werd Willem van Oranje te Delft door één of meer kogels geraakt? Wat heeft Thorbecke voor ons land betekend? Wie weet het antwoord op deze vragen? Hoe belangrijk is het eigenlijk dat we de antwoorden weten?
Steeds opnieuw klinkt dezelfde klaagzang: het is slecht gesteld met de historische kennis van de Nederlanders. Geschiedenis bestaat weliswaar nog altijd als schoolvak, maar het is allang geen vak meer van gebeurtenissen en jaartallen. De leerlingen oefenen lustig in kritisch lezen, analyseren en onderzoeken _ maar concrete kennis van het verleden verwerven ze daar niet mee.
Een artikel in Historisch Nieuwsblad, waaruit bleek dat het met de historische bagage van de leden van de Tweede Kamer treurig was gesteld, was enige jaren geleden aanleiding tot een heftig debat en leidde tot talrijke berichten in kranten, tijdschriften en televisieprogramma's. In de discussies bleek niet alleen dat het gebrek aan kennis alom wordt betreurd, maar ook dat er geen eenstemmigheid bestaat over wat een ontwikkelde Nederlander zou moeten weten.
In dit boek presenteren de historici Herman Beliën en Monique van Hoogstraten in ruim honderd bladzijden de hoofdlijnen van de Nederlandse geschiedenis. Daarin maken ze duidelijke keuzen _ ze durven ook dingen weg te laten. Centraal staat de wording en de ontwikkeling van de Nederlandse staat en natie. De belangrijkste figuren en gebeurtenissen krijgen hun plaats in dit korte en heldere verhaal van het Nederlandse volk.
Monique van Hoogstraten is historica en publiciste. Herman Beliën is verbonden aan de vakgroep Nieuwe en Theoretische Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam.Herman Beliën // De Nederlandse Geschiedenis In Een Notendop
Welke vrome figuur werd bij Dokkum vermoord? Werd Willem van Oranje te Delft door één of meer kogels geraakt? Wat heeft Thorbecke voor ons land betekend? Wie weet het antwoord op deze vragen? Hoe belangrijk is het eigenlijk dat we de antwoorden weten?
Steeds opnieuw klinkt dezelfde klaagzang: het is slecht gesteld met de historische kennis van de Nederlanders. Geschiedenis bestaat weliswaar nog altijd als schoolvak, maar het is allang geen vak meer van gebeurtenissen en jaartallen. De leerlingen oefenen lustig in kritisch lezen, analyseren en onderzoeken _ maar concrete kennis van het verleden verwerven ze daar niet mee.
Een artikel in Historisch Nieuwsblad, waaruit bleek dat het met de historische bagage van de leden van de Tweede Kamer treurig was gesteld, was enige jaren geleden aanleiding tot een heftig debat en leidde tot talrijke berichten in kranten, tijdschriften en televisieprogramma's. In de discussies bleek niet alleen dat het gebrek aan kennis alom wordt betreurd, maar ook dat er geen eenstemmigheid bestaat over wat een ontwikkelde Nederlander zou moeten weten.
In dit boek presenteren de historici Herman Beliën en Monique van Hoogstraten in ruim honderd bladzijden de hoofdlijnen van de Nederlandse geschiedenis. Daarin maken ze duidelijke keuzen _ ze durven ook dingen weg te laten. Centraal staat de wording en de ontwikkeling van de Nederlandse staat en natie. De belangrijkste figuren en gebeurtenissen krijgen hun plaats in dit korte en heldere verhaal van het Nederlandse volk.
Monique van Hoogstraten is historica en publiciste. Herman Beliën is verbonden aan de vakgroep Nieuwe en Theoretische Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam.