Leiderschap in communicatie : over maatschappelijke vraagstukken en communicatiestrategie
Sinds 1993 organiseren de Stichting Maatschappij en Onderneming, de
Rijksvoorlichtingsdienst, de Gasunie en het adviesbureau Van Sluis
Communicatie jaarlijks Duivenvoorde Conferenties voor beleidsverant-
woordelijken bij overheid en bedrijfsleven, waarop de mogelijkheden en
beperkingen van communicatiestrategieën centraal staan. Daarbij ligt
het accent vooral op het onderling uitwisselen van actuele inzichten en
praktische ervaringen om de effectiviteit en geloofwaardigheid van de ei-
gen communicatie-inspanningen te kunnen vergroten.
De conferentie van 13 mei 1993 heeft geleid tot de SMO-publikatie Wat.
burgers beweegt. Vanuit een door de auteur, drs. W. Breedveld, ontwik-
keld 'Duivenvoorde Communicatiemodel'geefl deze publikatie inzicht in
de wijze waarop voorlichting en reclame kunnen leiden tot gedragsbeïn-
vloeding.
De bundel die nu voor u ligt, is een uitvloeisel van de Duivenvoorde Con-
ferentie van 11 oktober 1994 die was gewijd aan het thema 'Leiderschap
in communicatie'. In dit Dossier Duivenvoorde II zijn het oorspronkelijke
working paper, de inleidingen, aanvullende essays en actuele inzichten
rond dit thema bijeengebracht. De redactie heeft ernaar gestreefd om de
beide 'polen' van het thema, de groeiende macht van burger en consu-
ment enerzijds en de behoefte aan visionair leiderschap in communicatie
anderzijds, tot hun recht te laten komen.