Jezus voor atheïsten
met een inleiding van Helmut Gollwitzer
Toen Karl Barth in 1966 in Rome het pauselijk sekretariaat voor de dialoog met de ongelovigen bezocht, gaf hij aan de leiders ervan de raad om boven de ingang van hun kantoor het opschrift aan te brengen: 'Ook wij zijn atheïsten'. Machovec is dat, als marxist, op andere wijze dan Barth. Hij gaat onder meer uit van de overtuiging, dat de mensen zelf hun geschiedenis maken en dat het nu tijd wordt, dat zij eindelijk bewust hun geschiedenis maken, in verantwoordelijkheid voor het grootst mogelijke welzijn van alle mensen. Dat is specifiek marxistisch, maar niet onchristelijk. Want het woord van Jezus is gericht op het handelen van mensen, dat heeft Machovec indrukwekkend en naar waarheid uitgewerkt. Noch de onderscheiding van wet en evangelie kan daartegen worden aangevoerd, noch enige radikale genadeleer van Paulus via Luther tot Barth. Want genade wil geen passiviteit, genade is er op gericht, dat mensen eindelijk bekwaam tot handelen, mondig, vrij en aktief worden.
Het marxistische bezwaar tegen de christelijke genade- verkondiging treft niet deze verkondiging zelf, maar haar misvatting en misbruik. Geheel terecht worden christenen, die door het evangelie niet in slaap gesust zijn, maar wakker geschud tot handelen, door Machovec en door alle echte marxisten begroet als bondgenoten in de strijd om een menselijke vormgeving van de wereld. Dat is de belangrijkste strekking van zijn boek: Jezus staat niet meer scheidend tussen u en ons; in zijn oproep tot een nieuw handelen kunnen wij elkaar vinden.