Kleur in de klas
101 kernpunten van intercultureel onderwijs:met de test Hoe allochtoon-vriendelijk ben ik eigenlijk?
'Er valt een bekertje op de grond. U vraagt vriendelijk aan een Nederlandse leerling: "Ach, raap dat bekertje even op, wil je?" De leerling reageert met: "Dat doe ik niet, ik ben geen Turk."
'Peter heeft bonje gehad met Ahmed. Peter vertelt dat hij "gewoon" langs Ahmed liep en hem even aanraakte. Toch werd Ahmed agressief: "Mot je wat? Dat deed je expres, ik sla je in elkaar als je dat nog een keer doet."
In kleur in de klas neemt Hans Kaldenbach in ruim honderd observaties het onderwijs in de multiculturele samenleving onder de loep. Hij bespreekt onderwerpen als de aanpak van discriminatie, de behandeling van taalproblemen en de omgang met cultuurverschillen. Daarbij put hij rijkelijk uit voorbeelden uit de alledaagse onderwijspraktijk.
Daarnaast bevat Kleur in de klas een Nederlandse en buitenlandse intelligentietest, die begrijpelijk maken waarom buitenlandse leerlingen moeizamer leren, en de test 'Hoe allochtoonvriendelijk ben ik eigenlijk?' aan de hand waarvan de leraar kan bepalen of hij voldoende rekening houdt met de diversiteit in de klas. Het resultaat is een praktisch en kleurrijk boek met suggesties en adviezen voor iedereen in het onderwijs die dagelijks met cultuurverschillen te maken heeft.