Het interview
een handreiking aan de entertainmentwereld
Publiciteit is onontbeerlijk voor iedereen die in de entertainment industrie werkt. Uiteraard wordt een artiest bekend bij een
groot publiek als hij of zij veel publiciteit krijgt. Maar ook platenmaatschappijen,theaterbureaus, management, discjockey's, presentatoren, fotomodellen en entertainers hebben publiciteit nodig. Als je je eigen publiciteit in de hand hebt, kun je die sturen, ook al is ze negatief.
Het grootste probleem met ons Nederlanders is dat we calvinisten zijn. We zien de pers meestal als vijand; praten met de pers is levensgevaarlijk, vinden velen. 'Alles wat je zegt, kan tegen je worden gebruikt,' is in dit verband een veel gehoorde kreet.
"Er klopt niets van dat verhaal,' hoor je vaak, of: "Zo heb ik dat helemaal niet gezegd.' Dat is dan jammer en een gemiste kans. Want als je het duidelijk had verteld, in niet mis te verstane en heldere bewoordingen, dan had het er waarschijnlijk wèl precies zo gestaan als je het had bedoeld. Vaak is niet de journalist de schuldige, maar ben je dat zelf. En daar gaan we iets aan doen.
Nederlanders zijn de wereldbewoners die zo'n beetje het allermoeilijkst te interviewen zijn. Wij durven ons immers niet bloot te geven; we gaan eerst zorgvuldig na of alles wat we zeggen wel helemaal waar is en zoeken vervolgens uit of we niemand voor het hoofd zullen gaan stoten met datgene wat we willen gaan zeggen. Toch is het met behulp van een paar eenvoudige technieken heel goed mogelijk om niets te vertellen wat onwaar is, maar toch veel publiciteit te krijgen. In "Het Interview' gaan we daar dieper op in.
In 'Het Interview' wordt, naast interviewtechnieken, ook ingegaan op imago, stijl, fotografie en algemene gesprekstechnieken. Ook worden interviews voor gedrukte media en voor radio en televisie behandeld.