Rene ten Bos over management, strategie en filosofie
hoorcolleges over het werk van Nederlandse managementauteurs
In de 10-delige audio-cd reeks Hollandse Meesters in Management worden in ruim één uur per aflevering de ideeën van een invloedrijke, Nederlandse managementdenker besproken. In dit deel worden de achtergrond, interesses en ontwikkelingen van René ten Bos overzichtelijk samengevat en gepresenteerd door Harry Starren. In een tijdsbestek van ruim 60 minuten wordt u op de hoogte gebracht van zijn ideeën over management, strategie en filosofie.
René ten Bos is de eeuwige dwarsligger onder de Nederlandse managementdenkers. Valt de hele wereld over het klakkeloos navolgen van modes in managementland, dan ziet hij de hypes als een middel waarmee managers hun identiteit kunnen ontdekken, zoals een veertienjarige met tattoos en piercings stoeit. En als er druk wordt geapplaudisseerd voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, dan fulmineert René ten Bos tegen het uitschakelen van de eigen verantwoordelijkheid en de schijnzekerheid van gedragscodes. Die tegendraadsheid kenmerkt zijn hele oeuvre.
René ten Bos schreef boeken over strategie, ethiek, informatiemanagent en cultuur en allemaal hebben ze dezelfde 'critical management'-stijl: hij wil niet vóórschrijven, maar béschrijven en ruimte scheppen voor toevalligheden, wonderen en paradoxen.