Vrouwen naar de top
'De strategische generatie' worden ze wel genoemd. Vrouwen tussen de veertig en de vijftig die zijn doorgedrongen tot de hoogste managementfuncties bij bedrijfsleven en overheid. En die voor de huidige en komende generaties de weg hebben geëffend. De groep vrouwen die is opgevoed met het beeld van huisvrouw en gezin, maar koos voor een carrière. Hoe hebben ze dat gedaan? Wat hebben ze ervoor moeten laten?
In Vrouwen naar de top vertellen tien vrouwen uit deze strategische generatie over hun loopbaan, hun opvattingen over werk, hun stijl van leidinggeven, de keuzes die ze gemaakt hebben, de problemen die ze zijn tegengekomen en hun oplossingen daarvoor.
In elk verhaal wordt één thema uitgediept, zoals conflicthantering, carrière planning, kansen grijpen en netwerken. Het zijn thema's die niet alleen in de carrières van vrouwen een rol spelen, maar voor vrouwen wel een andere betekenis hebben dan voor mannen.
Waar nodig zijn deze thema's aangevuld met recente onderzoeksresultaten.
Zo ontstaat een fascinerend inzicht in de moeilijkheden en successen van vrouwen op weg naar de top. En in de manier waarop vrouwen leidinggeven.
José van Vonderen is journalist en heeft onder andere gepubliceerd in Vrouw & Bedrijf, Elsevier, De Volkskrant en NRC Handelsblad