Deze eerste oriÎntatie in de orthopedagogiek geeft een algemene verkenning in het werkgebied van kinderen met opvoedingsproblemen en volwassenen met problemen in hun leef- en woonsituatie. Deze problemen vloeien voort uit het feit dat allen een bepaalde handicap of stoornis hebben op cognitief, zintuiglijk, motorisch of emotioneel gebied. Dit boek is een herziening van het boek Orthopedagogiek dat voor het eerst verscheen in 1986. Nieuw in deze herziening is het onderscheid dat gemaakt wordt tussen algemene orthopedagogiek en bijzondere orthopedagogiek. Binnen het algemene, theoretische gedeelte wordt de orthopedagogiek gepositioneerd als deel van de pedagogiek. Na de bespreking van de integratie- en normalisatiegedachte wordt aandacht besteed aan een aantal hulpverleningsmodellen. Opvoedingsdoelen en -middelen, diagnostiek en hulpvraag komen aan de orde alvorens het eerste deel wordt afgesloten met het centraal stellen van groepsopvoeding. Nieuw is de aandacht voor het behandelings- en zorgplan. Deze herziening sluit nauw aan op recente ontwikkelingen in de orthopedagogiek en haar werkvelden. Het tweede deel handelt over de bijzondere orthopedagogiek. Bijzonder omdat hierin de persoon met zijn handicap of stoornis centraal staat. Ook de situatie rondom de persoon wordt in beeld gebracht. Ten slotte is er de aandacht voor het ouder-zijn van een kind met een handicap en de mogelijke begeleiding en ondersteuning daarbij. De auteur heeft nieuwe vragen, opdrachten en casuÔstiek gemaakt die nu achter in het boek zijn opgenomen. Tevens is een trefwoordenregister toegevoegd. Evenals de vorige druk is het boek geschikt als eerste oriÎntatie voor de meeste opleidingen waarin aandacht wordt besteed aan kinderen Ën volwassenen met bepaalde problemen. Ook is het toegankelijk voor degenen die zich interesseren in de beginselen van de orthopedagogiek.
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.