Handboek voor creatief denken
Beschrijving van de mentale remmen die creatief denken in de weg staan, en van technieken die deze remmen uit de weg ruimen.
Lang vóór we de denkregels van de logica op een rijtje gezet kregen, vanaf het begin van onze opvoeding, is het logisch denken ons bijgebracht. Het onderwijs, van laag tot hoog, heeft de logische denkhouding alsmaar dieper gevestigd. Dat komt ons trouwens zeer te nutte in de meeste levensomstandigheden en probleemsituaties.
Sommige problemen echter — en onze tijd is daar bijzonder rijk aan — kunnen niet via de wegen van de logica worden opgelost. Daartoe is dan een ander soort denken nodig: het creatief denken.
Eeuwenlang heeft in onze beschaving de mythe stand gehouden als zou dit soort denken voorbehouden zijn aan het genie, dat door 'inspiratie' deelachtig werd aan de 'goddelijke illuminatie'. Thans kan eender wie in de vakliteratuur lezen dat dit soort denken aangeleerd kan worden en dat vaardigheid erin door doelmatige in oefening kan worden bevorderd.
In België en Nederland hebben wij terzake een achter- stand van zeg maar 25 jaar goed te maken, en dat is veel in deze tijd van razendsnelle verandering. Dit handboek wil mede die achterstand helpen inlopen. Het wil dit daar en- boven doen volgens een methode waarbij de persoonlijke ervaringen centraal staan.
De lezer zal — ook zonder enige speciale vóórkennis — gaandeweg inzicht krijgen in de boeiende materie. Wil hij het inzicht laten uitgroeien tot begin van vaardigheid, dan mag hij zich niet tevreden stellen met het boek even te bekijken. Hij moet erin zoals men in 't water moet om te leren zwemmen.