De honderdste geboortedag van Maurice Gilliams (1900-1982) is aanleiding om veel van zijn werk in herdruk te doen verschijnen. Zo verscheen in de serie 'De Vlaamse bibliotheek' deze verzorgde uitgave van ' De man voor het venster' uit 1943. Dit journaal met beschouwingen, dagboeknotities en overwegingen uit de periode van 1932 tot 1940, geeft een indringend beeld van het onvoorwaardelijk kunstenaarschap dat Gilliams nastreefde. Zowel zijn eigen kunstenaarschap als dat van anderen (schrijvers, beeldende kunstenaars, Bach) is voorwerp van minutieuze beschouwing. Niet alle kunstenaars waar Gilliams over spreekt zullen de huidige lezer evenzeer tot de verbeelding spreken. Maar of het nu gaat over Jens-Peter Jacobsen of Arnold Sauwen, of over James Ensor, Bach, Paul van Ostaijen, Gezelle, Henri de Braekeleer, Prosper van Langendonck, Alain-Fournier (of over de wording van zijn eigen 'Elias' en 'Winter te Antwerpen' of over zijn eigen leven), steeds is er een compromisloos perfectionisme als inzet, in dienst van de kunst. Dit journaal, in voorname, overwogen stijl geschreven, vraagt om een zorgvuldige lezing (of herlezing).
De volgende extensies worden ondersteund: png, jpeg, jpg, gif, txt, csv, pdf, doc, docx, rtf, xls, xlsx, ppt, pptx, odt, ods, eps.