Hulpverlenen verschijnt in de serie Competent Sociaal Pedagogisch
Hulpverlenen en is de methodische uitwerking van de eerste negen
(deel)kwalificaties uit De creatieve professional die samen 'de
competentie van de SPH'er met betrekking tot het hulp- en
dienstverlenen aan en ten behoeve van cliënten' vormen.
Deze omvat de taken van de professional met betrekking tot
verzorgen, begeleiden en behandelen, die veelal gecombineerd
aanwezig zijn, met daaraan verbonden aspecten van preventie.
Hulpverlenen beschrijft methoden om de negen kwalificaties te
behalen vanuit de vier elementen van de beroepsmethodiek. De
methoden zijn gekoppeld aan de volgende vier taakgebieden uit het
Beroependomeinprofiel SPW: oriënteren (bepalen van de hulpvraag
van de cliënt en het cliëntsysteem), ontwerpen (plannen van de
SPH-zorg, -begeleiding en -behandeling), interveniëren (uitvoeren van
de SPH-zorg, -begeleiding en -behandeling) en evalueren (regelmatig
evalueren van de handelingscyclus op doelmatigheid en moreel
gehalte). Hierdoor traint de SPH'er zich om op een systematische
en zorgvuldige wijze (onderdelen van) een sociaal pedagogische
plancyclus te doorlopen. De taakgebieden professie en organisatie
staan op de achtergrond.
Met de serie Competent Sociaal Pedagogisch Hulpverlenen zet
Jaska de Bree een beroepsmethodiek op zowel micro-, meso- als
macroniveau neer vanuit de, voor de sociaal pedagogische
hulpverlening, meest relevante theoretische en ethische elementen:
het systeemtheoretische, muzisch-agogische,
cognitief-gedragsmatige en normatief-ethische element.
Hulpverlenen is de uitwerking van de beroepsmethodiek op
microniveau.