- Zeven gezichten van het kapitalisme
cultuurverschillen tussen de VS, Japan, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Zweden en Nederland
Tijd is geld, althans in de Verenigde Staten, waar zo snel mogelijk zo veel mogelijk dollars moeten worden verdiend. In Japan is tijd echter een bondgenoot. Daar is winst in yen en kennis op de lange termijn belangrijker. Zo heeft elk land zijn eigen unieke culturele gewoonten en tradities waarop zijn economie is gegrondvest. De manier waarop we carrière maken, onze tijd indelen, loyaal zijn ten opzichte van onze werkgevers en medewerkers, al deze krachtige maar vaak onbewuste waarden bepalen ons zakelijk handelen. Charles Hampden-Turner en Fons Trompenaars ondervroegen 15 000 managers in zeven kapitalistische landen naar hun normen en waarden. Het resultaat van hun onderzoek vindt u in Zeven gezichten van het kapitalisme, een onmisbaar boek als u culturele verschillen wilt begrijpen om er uw voordeel mee te doen. Want net zoals een slimme autofabrikant zijn staal uit Korea haalt, zijn motoren uit Duitsland, zijn elektronica uit Japan en zijn veiligheidssystemen uit Zweden, zo kan een slimme kapitalist leren hoe
de Japanners joint ventures sluiten om maximale winst in geld en kennis uit hun onderneming te halen;
de Duitsers hun medewerkers tot de best geschoolde ter wereld maken en hoe ze uitstekende milieuvoorschriften opstellen;
de Zweden, met hun inzet het werk aan de mensen aan te passen in plaats van andersom, het laagste werkloosheidspercentage ter wereld hebben.
Charles Hampden-Turner is 'permanent visitor' aan de Cambridge Univcrsity Judgc Institute of Management en gasthoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Fons Trompenaars is directeur van het Centre for International Business Studies in Amstelveen. Beide auteurs hebben grote ervaring op het gebied van intercultureel management.
Tot hun klanten behoren Motorola, Apple, British Petroleum, Eastman Kodak en Royal Dutch/Shell.