- De vraag naar creativiteit
Een onderwijspsychologische bijdrage
Bedrijven en instellingen vragen tegenwoordig geen intelligente assistenten, maar creatieve medewerkers. Onderwijs- doelstellingen, waarin niet gewezen wordt op de noodzaak het creatief potentieel te ontwikkelen, worden minachtend terzijde geschoven. Creativiteit is in, ligt soepel in de markt en lijkt synoniem geworden voor alles wat goed en nastrevenswaardig is. Afgezien van de positieve zijden van de toegenomen belangstelling voor alles wat met creativiteit te maken heeft, dienen de negatieve kanten niet onderschat te worden.
Het voornaamste doel van dit boek is het scheppen van orde in de veelheid van creativiteitsverbindingen. Hiertoe komen toonaangevende theorieën en daaraan gekoppeld onderzoek ter sprake, via een viertal invalshoeken: het produkt, de persoon, het proces en de omgeving.
Na voltooiing van zijn kweekschoolopleiding studeerde G.M. Brugman (1948) onderwijspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is nu verbonden aan dezelfde universiteit en tevens werkzaam als leraar psychologie. Na de kweekschool begon A. Dudink (1942) met enkele jaren les te geven en studeerde vervolgens (ontwikkelings)psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien is hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de studierichting onderwijspsychologie. Zijn specialisatie is 'creativiteit en probleemoplossen in onderwijssituaties'.