- Visies op de adolescentie
Muuss geeft in zijn boek een historisch overzicht van wat tot nu toe over de problematiek van puberteit en adolescentie geschreven is. Er zijn oude theorieën bij. van Plato en Aristoteles, de middeleeuws-christelijke visie op de adolescentie, de ideeën van Comenius — die voor het eerst hot kind centraal stelt —, de opvattingen van Locke, Rousscau. Darwin en Stanley Hall. Dieper gaat Muuss in op de meer recente theorieën, van Davis, Gesell, Anna Freud, Erikson, Jacnsch en Kretschrner, en vooral op Piagets cognitieve theorie. Hij belicht hun visies in hun historische en filosofische kontekst. Uiteraard komen vooral eigentijdse adolescentieverschijnselen als de hippie-kultuur aan de orde. Bij elke theorie over de ontwikkeling van de jonge mens, met name in de adolescentieperiode, gaat hij na wat de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs.
Rolf E. Muuss studeerde in Duitsland en de V.S. Hij doceert pedagogie (education and child development) aan het Goucher College van de universiteit van Illinois. Zijn boek is een verkorte versie van een proefschrift waarin hij een aantal Amerikaanse en Europese visies op het adolescentievraagstuk analyseert.
teksten speciale pedagogiek